به خدمات 24 ساعته لوازم یدکی خانی کو اعتماد کنید!

علت کم شدن آب رادیاتور چیست؟

علت کم شدن آب رادیاتور چیست؟

رادیاتور آب از جمله قطعات حیاتی در موتور خودرو است که موجب جریان پیدا کردن و انتقال آب و خنک کردن اجزای موتور را بر عهده دارد. عواملی از جمله گرم شدن و یا کم شدن آب رادیاتور از جمله معضلات این قطعه است که در ادامه علل این مشکلات را بیان خواهیم کرد.

یکی از مشکلات و دغدغه های هر راننده ای جوش آوردن خودرو است که در بیشتر مواقع به “دلیل آب کم کردن خودرو” می‌باشد و در نهایت در ۹۹ درصد مواقع به دلیل خرابی رادیاتور رخ می‌دهد. خرابی رادیاتور چگونه اتفاق می‌افتد؟ اصلا رادیاتور چیست و به چه کاری می‌آید؟ برای آن که بتوانیم از خرابی “رادیاتور” جلوگیری کنیم چه کاری می‌توان انجام داد؟

این ها تنها برخی از مسائل مربوط به این قطعه ساده اما بسیار حیاتی در خودرو می‌باشند که قصد داریم تا در  ادامه این مقاله به بررسی آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

رادیاتور چیست؟

اولین موضوع مهم در خصوص کاربرد رادیاتور آب، جنس آن و همچنین وظیفه ای است که داخل خودرو به عهده دارد. به زبان ساده تر، رادیاتور انتقال دهنده دمای آب است. در رابطه با شیوه کار رادیاتور را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد، اما جنس “رادیاتورآب” نیز در شیوه کار آن اهمیت بسیار دارد. رادیاتورها با توجه به وظیفه ای که در اتومبیل ها به عهده دارند دارای دو جنس فلزی و نیمه فلزی هستند.

تولید رادیاتور آب (Radiator) خودرو های مختلف معمولا به یک شیوه اتفاق می‌افتد و ممکن است تنها تفاوتی که با هم دارند در اندازه و سایز آن ها باشد. جنسی که برای ساخت رادیاتور از آن استفاده می‌شود، فلز آلومینیوم است. با استفاده از فلز آلومینیوم، پره هایی بسیار نازک را برای رادیاتور می‌سازند که می‌تواند حداکثر میزان گرما را جذب کند.

در واقع، آب رادیاتور به طور کامل گردش پیدا کرده و  اجزای موتور را مجددا خنک می‌کند، همچنین، با استفاده از گرمایی که از این آب می‌گیرد، می‌تواند باعث روشن شدن و به کار افتادن بخاری شود.

اجزای موتور در هنگام روشن بودن موتور به قدری تولید گرما و حرارت می‌کنند که اگر رادیاتور خودرو وجود نداشت، رانندگی با خودرو امکان پذیر نبود چرا که این گرما در عرض همین مدت زمان کوتاه به حدی افزایش پیدا می‌کند که موتور و تمام اجزای داخلی آن آتش خواهد گرفت.

علائم و نشانه های خرابی رادیاتور

همان طور که گفتیم، خرابی رادیاتور حتی از خرابی تسمه تایم هم مشکل تر است و مسائل متعددی را ایجاد می‌کند. خراب شدن رادیاتور در عرض ۳۰ ثانیه در بدترین حالت قابل تشخیص است اما ما نمی‌خواهیم که کار به اینجا برسد و متوجه خرابی رادیاتور شویم، در واقع باید خیلی قبل تر از بروز این اتفاق مسئله را درک کنیم؛ خرابی رادیاتور با ایجاد سوراخ و نشتی آب از آن آغاز می‌شود.

بنابراین، بهتر است علائم و نشانه های خرابی آن را به دقت شناخته و مورد به مورد را بررسی کنید.

۱- خون سبز؛ رنگ ضد یخ!

مایع سبز رادیاتور

چه در تابستان و چه در زمستان، اغلب خودروها دارای ضد یخ و ضد جوش هستند. ضدیخ و ضد جوش که در واقع یک مایع با دو کاربرد به حساب می‌آیند، معمولا به رنگ سبز در بازار موجود هستند و رادیاتور خودرو اصلی ترین محل استفاده از آن است. در صورت وجود سوراخ و هر گونه نشتی در رادیاتور خودرو، می‌توانید متوجه ریخته شدن مایع از زیر خودرو و هنگامی که اتومبیل خاموش است، بشوید.

۲- بالا رفتن آمپر آب

بالا رفتن آمپر

دومین مورد مربوط به افزایش دمای آمپر آب و یا به اصطلاح جوش آوردن اتومبیل است. بالا رفتن آمپر آب را حتی زمانی که خودرو تازه روشن شده نیز خود را نشان می‌دهد و با به راه افتادن، بیشتر نمود پیدا می‌کند.

۳- ایجاد بخار در موتور

در صورتی که رادیاتور و یا حتی لوله های رادیاتور خراب بوده و نشتی داشته باشند، در هنگام روشن بودن خودرو و در حال حرکت آن می‎توانید بخارهایی که از زیر کاپوت بیرون می‌زند را ببینید.

این بخار آب به دلیل نشت پیدا کردن آب و ریختن آن بر روی قطعات بسیار داغ موتور است. در چنین شرایطی صد در صد بهتر است تا رانندگی را فراموش کنید و سریعا و پیش از آن که هر اتفاقی برای موتور خودرو شما رخ دهد، آن را به یک تعمیرکار برسانید.

۴- خرابی شیلنگ رادیاتور

خراب شدن شلنگ رادیاتور

یکی از علائم و نشانه های بسیار مهم، خرابی شیلنگ متصل به رادیاتور است. در واقع اگر سه تکه شیلنگ رادیاتور، در رادیاتور و خود رادیاتور را در نظر بگیریم، متوجه می شویم که این سه قطعه به صورت جدایی ناپذیری در هم تنیده و وظایفشان هم مکمل یکدیگر است. گاهی اوقات خرابی شیلنگ رادیاتور می‌تواند به دلیل خراب شدن در رادیاتور باشد.

یکی از وظایفی که این شلنگ در رادیاتور دارد، تنظیم میزان هوای جوش خروجی است، اگر این قطعه خراب شود، هوای داغ به درستی خارج نمی‌شود و باعث پوسیده شدن و در نهایت پارگی شیلنگ می‌گردد.

۵- وجود هوا در سیستم رادیاتور

یکی دیگر از نشانه های خرابی رادیاتور و به شکل پر رنگ تر خرابی در رادیاتور مربوط به وجود هوا در داخل سیستم خنک کنندگی رادیاتور می شود. وارد شدن هوا به داخل رادیاتور و این سیستم باعث داغ شدن بیش از حد موتور و به اصطلاح جوش آوردن آن می شود.

خرابی رادیاتور یا درب رادیاتور

یکی از موضوعاتی که نکته بسیار ریزی را در خودش دارد، در خصوص خرابی در رادیاتور است. بسیاری از اوقات علائم و نشانه هایی همچون نشتی ماده ضد جوش، ایجاد بخار و حتی بالا رفتن آمپر آب، می توانند در نتیجه خرابی در رادیاتور باشد و خود رادیاتور سالم است. بنابراین به دلیل آن که از یک هزینه گزاف و صرف زمان زیاد برای تعویض رادیاتور جلوگیری کنید، ابتدا ماشین را به یک مکانیک متخصص و ماهر نشان دهید و یا اگر هم می توانید ابتدا درب رادیاتور را تعویض کرده و اگر مشکل برطرف نشد، آن گاه به بررسی قسمت های دیگر بپردازید.

تشخیص واشر سرسیلندر با در رادیاتور!

تیتر کمی عجیب است، اما واقعی است. گاهی اوقات بسیاری از رانندگان متوجه علائم و نشانه های خرابی واشر سرسیلندر نمی شوند، از این راه می توانید متوجه این قضیه شوید. اگر در رادیاتور شما به رنگ شیری یا کرم رنگ در آمده است، و یا آبی که از رادیاتور خارج می شود به رنگ قهوه ای شده است، نشانه بدی از خرابی واشر سر سیلندر شما است که حتی یک قدم دیگر هم نباید با ماشین حرکت کنید.

شاید جالب باشد که بدانید اگر آب رادیاتور و در واشر سرسیلندر به رنگ کرمی در آمده است دلیل وجود روغن در آب و اگر به رنگ قهوه ای شده است، دلیل وجود گاز و بخارهای متراکم در آب رادیاتور است که واشر سرسیلندر به آب پس داده است.

راه های نگهداری و مراقبت از رادیاتور

برای آن که بهتر بتوانید از رادیاتور خودرو مراقبت کنید، بایستی چند نکته به ظاهر ساده و اما مهم را رعایت نمایید. اولین موضوع استفاده از ضد یخ و ضد جوش با کیفیت و مرغوب است. این ماده می‌تواند از انبساط آب رادیاتور و لوله ها در فصل سرد و در نتیجه ترکیدن رادیاتور و یا جوش آوردن دمای آب در تابستان که به علت گرمای هوا و استفاده از کولر است، بسیار تاثیر گذار باشد.

نکته بعدی آن است که میزان آب موجود را مرتبا چک کنید تا در صورت “کم شدن آب رادیاتور“، بتوانید به آن آب اضافه کنید. این کار می‌تواند از جوش آوردن اتومبیل نیز جلوگیری کند.

رادیاتور اصل را از کجا بخریم؟

خرید رادیاتور آب اصل

همان طور که متوجه شدید، رادیاتور قطعه ای نیست که هر شش ماه یک بار نیاز به تعویض داشته باشد، بلکه قطعه ای کاملا با دوام و به اصطلاح عمری است. به همین دلیل، سعی کنید رادیاتوری را خریداری کنید که هم با دوام بوده و شرکت معتبری تولید کننده آن باشد.

برای آن که جنس و قطعه خودرو با دوام و با کیفیتی را خریداری کنید، نیازی نیست تا حتما هزینه گزافی را هم بابت آن پرداخت نمایید. می‌توانید برای این کار به فروشگاه اینترنتی قطعات خودرو یدک یار مراجعه نمایید که هم اجناس بسیار با کیفیتی را ارائه می‌کنند، هم ضمانت نامه اصل بودن کالا را در اختیارتان قرار می‌دهند و هم از همه مهمتر قیمت مناسبی را هم برای کالای مورد نظر دارند.

ضمانت در کیفیت کالا، ارسال در اسرع وقت، تضمین سلامت فیزیکی کالا، و … از جمله خدماتی است که با خرید از مجموعه یدک یار دریافت خواهید کرد. بدین صورت، امکان اطلاع از قیمت رادیاتور اصل خودرو شما در سایت یدک یار نیز وجود دارد.​

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Click outside to hide the compare bar
Compare
لیست علاقه مندی ها 0